1 00:00:16,330 --> 00:00:18,330 Prije nekoliko godina, ovdje na TED-u, Peter Skillman 2 00:00:18,330 --> 00:00:20,330 je predstavio dizajnerski izazov 3 00:00:20,330 --> 00:00:22,330 zvan sljezov izazov. 4 00:00:22,330 --> 00:00:24,330 Ideja je prilično jednostavna. 5 00:00:24,330 --> 00:00:26,330 Timovi sačinjeni od četiri člana moraju sagraditi najvišu samostojeću strukturu 6 00:00:26,330 --> 00:00:28,330 koristeći 20 štapića špageta, 7 00:00:28,330 --> 00:00:30,330 traku dužine 90-ak cm, vrpcu dužine 90-ak cm 8 00:00:30,330 --> 00:00:32,330 i sljez. 9 00:00:32,330 --> 00:00:34,330 Sljez mora biti na vrhu. 10 00:00:34,330 --> 00:00:37,330 I, iako se čini dosta lagano, zapravo je prilično teško, 11 00:00:37,330 --> 00:00:39,330 jer prisiljava ljude 12 00:00:39,330 --> 00:00:41,330 da surađuju jako brzo. 13 00:00:41,330 --> 00:00:43,330 I tako sam ja pomislio kako je to zanimljiva ideja, 14 00:00:43,330 --> 00:00:46,330 koju sam ugradio u dizajnersku radionicu. 15 00:00:46,330 --> 00:00:48,330 I bila je jako uspješna. 16 00:00:48,330 --> 00:00:50,330 Od tada, izveo sam 17 00:00:50,330 --> 00:00:52,330 oko 70 dizajnerskih radionica po cijelom svijetu 18 00:00:52,330 --> 00:00:54,330 sa studentima i dizajnerima i arhitektima, 19 00:00:54,330 --> 00:00:57,330 čak i sa CTO-ima (direktor za tehnologije) unutar Fortune 50, 20 00:00:57,330 --> 00:00:59,330 i ima nešto u toj vježbi 21 00:00:59,330 --> 00:01:01,330 koja otkriva duboke lekcije 22 00:01:01,330 --> 00:01:03,330 o prirodi suradnje, 23 00:01:03,330 --> 00:01:05,330 a koje bih volio podijeliti sa vama. 24 00:01:05,330 --> 00:01:08,330 Uobičajeno, većina se ljudi počinje 25 00:01:08,330 --> 00:01:11,330 orijentirati prema zadatku. 26 00:01:11,330 --> 00:01:14,330 Pričaju o tome, osmišljavaju kako će izgledati, 27 00:01:14,330 --> 00:01:16,330 nadmeću se za moć, 28 00:01:16,330 --> 00:01:18,330 zatim provedu neko vrijeme planirajući, organizirajući. 29 00:01:18,330 --> 00:01:21,330 Skiciraju i polože špagete. 30 00:01:21,330 --> 00:01:23,330 Većinu svog vremena provedu 31 00:01:23,330 --> 00:01:26,330 montirajući štapiće na stalno rastuće strukture 32 00:01:26,330 --> 00:01:29,330 i tada, konačno, kako se približavaju isteku vremena, 33 00:01:29,330 --> 00:01:31,330 netko uzme sljez 34 00:01:31,330 --> 00:01:34,330 i nježno ga stave na vrh, 35 00:01:34,330 --> 00:01:37,330 odmaknu se par koraka unatrag i Ta-da!, 36 00:01:37,330 --> 00:01:39,330 dive se svom radu. 37 00:01:39,330 --> 00:01:41,330 Ali ono što se zapravo događa, većinu vremena, 38 00:01:41,330 --> 00:01:44,330 jest da taj "ta-da" postaje "uh-oh," 39 00:01:44,330 --> 00:01:46,330 jer težina sljeza je uzrok što se cijela struktura 40 00:01:46,330 --> 00:01:48,330 savije i sruši. 41 00:01:48,330 --> 00:01:50,330 Postoji broj ljudi 42 00:01:50,330 --> 00:01:53,330 koji dožive više "uh-oh" trenutaka nego drugi, 43 00:01:53,330 --> 00:01:56,330 a među najgorima su nedavno diplomirani studenti poslovnih škola. 44 00:01:56,330 --> 00:01:59,330 (Smijeh) 45 00:01:59,330 --> 00:02:02,330 Lažu, varaju, daju se smesti, 46 00:02:02,330 --> 00:02:04,330 i grade doista jadne strukture. 47 00:02:04,330 --> 00:02:06,330 Naravno, postoje timovi 48 00:02:06,330 --> 00:02:08,330 koji imaju više "ta-da" struktura, 49 00:02:08,330 --> 00:02:11,330 a među najboljima su nedavno diplomirana djeca iz vrtića. 50 00:02:11,330 --> 00:02:13,330 (Smijeh) 51 00:02:13,330 --> 00:02:15,330 I prilično je nevjerojatno. 52 00:02:15,330 --> 00:02:17,330 Kao što nam Peter govori, 53 00:02:17,330 --> 00:02:19,330 ne samo da grade najviše strukture, 54 00:02:19,330 --> 00:02:22,330 već su to najzanimljivije strukture od svih. 55 00:02:22,330 --> 00:02:24,330 Stoga pitanje koje želite postaviti glasi: 56 00:02:24,330 --> 00:02:26,330 Kako to? Zašto? Što to ima u njima? 57 00:02:26,330 --> 00:02:28,330 Peter voli reći kako 58 00:02:28,330 --> 00:02:30,330 "Nijedno dijete ne provodi vrijeme 59 00:02:30,330 --> 00:02:33,330 pokušavajući biti CEO Špageta Inc." Točno. 60 00:02:33,330 --> 00:02:35,330 Ne provode vrijeme nadmečući se za moć. 61 00:02:35,330 --> 00:02:37,330 Ali, isto tako postoji i drugi razlog. 62 00:02:37,330 --> 00:02:39,330 A razlog je taj što su studenti poslovne ekonomije istrenirani 63 00:02:39,330 --> 00:02:42,330 da pronađu jedan točan plan, točno. 64 00:02:42,330 --> 00:02:44,330 Onda ga oni izvršavaju. 65 00:02:44,330 --> 00:02:46,330 A što se onda dogodi jest, kada stave sljez na vrh, 66 00:02:46,330 --> 00:02:48,330 nemaju više vremena, i što se dogodi? 67 00:02:48,330 --> 00:02:50,330 Nastane kriza. 68 00:02:50,330 --> 00:02:53,330 Zvuči poznato? Točno. 69 00:02:53,330 --> 00:02:55,330 Ono što djeca iz dječjeg vrtića rade drugačije 70 00:02:55,330 --> 00:02:57,330 jest da oni počnu sa sljezom, 71 00:02:57,330 --> 00:03:00,330 i izrađuju prototipove, uspješne prototipove, 72 00:03:00,330 --> 00:03:02,330 uvijek zadržavajući sljez na vrhu, 73 00:03:02,330 --> 00:03:05,330 tako da mogu u više navrata popraviti loše prototipove uz put. 74 00:03:05,330 --> 00:03:08,330 Dizajneri su prepoznali takav tip suradnje 75 00:03:08,330 --> 00:03:11,330 kao srž iterativnog procesa. 76 00:03:11,330 --> 00:03:13,330 I sa svakom inačicom, djeca dobivaju trenutne povratne informacije 77 00:03:13,330 --> 00:03:16,330 o tome što prolazi, a što ne. 78 00:03:16,330 --> 00:03:19,330 Dakle, mogućnost igranja s prototipovima je doista ključna, 79 00:03:19,330 --> 00:03:22,330 ali pogledajmo kako različiti timovi izvode zadatak. 80 00:03:22,330 --> 00:03:25,330 Za većinu ljudi prosjek je oko 50-ak cm, 81 00:03:25,330 --> 00:03:27,330 studenti poslovnih škola, oko polovice od toga, 82 00:03:27,330 --> 00:03:30,330 odvjetnici, malo bolje, ali ne puno bolje od toga, 83 00:03:30,330 --> 00:03:32,330 djeca iz vrtića, bolje nego većina odraslih. 84 00:03:32,330 --> 00:03:34,330 Tko je najbolji u tome? 85 00:03:34,330 --> 00:03:37,330 Arhitekti i inžinjeri, srećom. 86 00:03:37,330 --> 00:03:42,330 (Smijeh) 87 00:03:42,330 --> 00:03:45,330 100-injak cm je bila visoka najviša struktura koju sam vidio. 88 00:03:45,330 --> 00:03:48,330 A zašto je to tako? Zato jer razumiju da su trokuti 89 00:03:48,330 --> 00:03:50,330 i samo-jačajući geometrijski uzorci 90 00:03:50,330 --> 00:03:52,330 ključni za izgradnju 91 00:03:52,330 --> 00:03:54,330 stabilnih struktura. 92 00:03:54,330 --> 00:03:57,330 Dakle, CEO-ovi, malo bolje od prosjeka. 93 00:03:57,330 --> 00:03:59,330 Ali ovdje tek postaje zanimljivo. 94 00:03:59,330 --> 00:04:01,330 Ako u tim stavite izvršnog administratora, 95 00:04:01,330 --> 00:04:03,330 dolazi do značajnog poboljšanja. 96 00:04:03,330 --> 00:04:05,330 (Smijeh) 97 00:04:06,330 --> 00:04:08,330 To je nevjerojatno. Znate, kada gledate okolo, i pomislite, "O, taj tim će pobijediti." 98 00:04:08,330 --> 00:04:10,330 Jednostavno to možete unaprijed reći. A zašto je tome tako? 99 00:04:10,330 --> 00:04:12,330 Zato jer imaju posebne vještine 100 00:04:12,330 --> 00:04:14,330 smanjivanja razine podražaja. 101 00:04:14,330 --> 00:04:16,330 Upravljaju procesom, razumiju proces. 102 00:04:16,330 --> 00:04:18,330 I svaki tim koji upravlja 103 00:04:18,330 --> 00:04:21,330 i poklanja veliku pažnju radu 104 00:04:21,330 --> 00:04:24,330 će značajno poboljšati izvedbu tima. 105 00:04:24,330 --> 00:04:27,330 Specijalizirane vještine i vještine smanjivanja razina podražaja 106 00:04:27,330 --> 00:04:30,330 su kombinacija koja vodi do snažnog uspjeha. 107 00:04:30,330 --> 00:04:32,330 Ukoliko imate 10 timova koji tipično sudjeluju, 108 00:04:32,330 --> 00:04:34,330 od toga ćete dobiti možda šest timova čije strukture stoje. 109 00:04:34,330 --> 00:04:36,330 I pokušao sam nešto zanimljivo. 110 00:04:36,330 --> 00:04:39,330 Pomislio sam da jednom podignemo uloge. 111 00:04:39,330 --> 00:04:42,330 Pa sam ponudio softver u vrijednosti od 10.000 dolara kao nagradu pobjedničkom timu. 112 00:04:42,330 --> 00:04:45,330 Što mislite što se dogodilo s ovim studentima dizajna? 113 00:04:45,330 --> 00:04:47,330 Koji je bio rezultat toga? 114 00:04:48,330 --> 00:04:50,330 Ovo je što se dogodilo. 115 00:04:50,330 --> 00:04:53,330 Nijedan tim nije imao samostojeću strukturu. 116 00:04:54,330 --> 00:04:57,330 Kada bi netko sagradio, recimo, strukturu visoku 2,5 cm, 117 00:04:57,330 --> 00:04:59,330 mogao bi doma odnijeti nagradu. 118 00:04:59,330 --> 00:05:01,330 Dakle, nije li zanimljivo kako visoki ulozi 119 00:05:01,330 --> 00:05:03,330 imaju snažan utjecaj. 120 00:05:03,330 --> 00:05:05,330 Ponovili smo vježbu s istim studentima. 121 00:05:05,330 --> 00:05:07,330 Što mislite što se tada dogodilo? 122 00:05:07,330 --> 00:05:10,330 Sada razumiju vrijednost izrade prototipova. 123 00:05:13,330 --> 00:05:15,330 Tako je jedan tim koji je bio najgori 124 00:05:15,330 --> 00:05:17,330 postao jedan od najboljih. 125 00:05:17,330 --> 00:05:20,330 Izgradili su najveće strukture u najkraćem mogućem vremenu. 126 00:05:20,330 --> 00:05:22,330 To je, dakle, duboka lekcija za nas 127 00:05:22,330 --> 00:05:25,330 o prirodi poticaja i uspjeha. 128 00:05:25,330 --> 00:05:27,330 Dakle, mogli biste pitati: Zašto bi itko 129 00:05:27,330 --> 00:05:30,330 posvetio svoje vrijeme pisanju "sljezovog izazova"? 130 00:05:30,330 --> 00:05:32,330 Razlog je taj da pomažem razviti 131 00:05:32,330 --> 00:05:34,330 digitalne alate i procese 132 00:05:34,330 --> 00:05:36,330 koji pomažu timovima izrađivati automobile i video igre 133 00:05:36,330 --> 00:05:38,330 i vizualne učinke. 134 00:05:38,330 --> 00:05:40,330 A ono što sljezov izazov radi 135 00:05:40,330 --> 00:05:43,330 jest da im pomaže identificirati skrivene pretpostavke. 136 00:05:43,330 --> 00:05:45,330 Jer, iskreno, 137 00:05:45,330 --> 00:05:48,330 svaki projekt ima svoj sljez, zar ne. 138 00:05:48,330 --> 00:05:50,330 Izazov pruža zajedničko iskustvo, 139 00:05:50,330 --> 00:05:52,330 zajednički jezik, 140 00:05:52,330 --> 00:05:54,330 zajednički stav da se izgradi pravi prototip. 141 00:05:54,330 --> 00:05:56,330 I dakle, to je vrijednost tog iskustva, 142 00:05:56,330 --> 00:05:58,330 te jednostavne vježbe. 143 00:05:58,330 --> 00:06:00,330 Za one koji su zainteresirani, 144 00:06:00,330 --> 00:06:02,330 mogu to pogledati na marshmallowchallenge.com. 145 00:06:02,330 --> 00:06:04,330 To je blog na kojem možete gledati 146 00:06:04,330 --> 00:06:06,330 kako izgraditi sljez. 147 00:06:06,330 --> 00:06:08,330 Postoje korak-po-korak upute o tome. 148 00:06:08,330 --> 00:06:11,330 Postoje ludi primjeri iz cijelog svijeta 149 00:06:11,330 --> 00:06:13,330 kako ljudi uštimavaju i prilagođavaju sustav. 150 00:06:13,330 --> 00:06:15,330 Postoje i svjetski rekordi u tome. 151 00:06:15,330 --> 00:06:17,330 Ključna lekcija je, vjerujem, 152 00:06:17,330 --> 00:06:19,330 kako je dizajn istinski 153 00:06:19,330 --> 00:06:21,330 kontaktni sport. 154 00:06:21,330 --> 00:06:24,330 Zahtjeva od nas da uključimo sva osjetila kod rješavanja zadatka, 155 00:06:24,330 --> 00:06:26,330 i primjenu naših najboljih razmišljanja, 156 00:06:26,330 --> 00:06:29,330 naše osjećaje i naša djela 157 00:06:29,330 --> 00:06:31,330 u rješavanju izazova koji nam je pri ruci. 158 00:06:31,330 --> 00:06:34,330 I, ponekad, malen prototip ovog iskustva 159 00:06:34,330 --> 00:06:36,330 jest sve što nam treba da prijeđemo 160 00:06:36,330 --> 00:06:38,330 od "uh-oh" trenutka do "ta-da" trenutka. 161 00:06:38,330 --> 00:06:40,330 A to može napraviti razliku. 162 00:06:40,330 --> 00:06:42,330 Puno vam hvala. 163 00:06:42,330 --> 00:06:44,330 (Pljesak)