Kako se koristi mentor

Upute studentima
na diplomskom i završnom radu, diplomskom projektu, projektu i seminaru te ostalim radovima

 

Uloga mentora se razlikuje od uloga učitelja, trenera ili savjetnika.

Učitelj          aktivno prenosi informacije, znanje, iskustvo, metode i time poučava neku temu, bez obzira što će, kada i kako s tim znanjem učenik napraviti.

Trener         poučava i vodi učenika do ostvarenja konkretnog cilja u konkretnom vremenu.

Savjetnik    odgovorima na pitanja i tumačenjima pomaže učeniku usvojiti znanje ili vještinu neovisno o rokovima, događajima.

Mentor        vodi računa o razvoju učenika. Traži pravi put za učenika da on razvije svoje sposobnosti (kompetencije) kako bi mogao u budućnosti obavljati neku skupinu zadataka ili u nekom konkretnom roku izvršiti neki konkretni zadatak. Mentor se manje koncentrira na rok i cilj nego trener, kojem je to prvi zadatak. Mentoru je prva briga razvoj učenika.

Za to, mentoru treba neprekinuti, odgovarajući uvid u aktivnosti učenika, njegova stanja i postignuća, što uključuje i učenikove nedoumice, dvojbe, pitanja i probleme. Stoga je u interesu učenika da svog mentora redovito, sažeto, ali potpuno izvještava o svom radu, napretku, problemima i stanju.

Mentorov zadatak nije učeniku riješiti problem, već ga voditi tako da učenik sam nađe rješenje.

Učenik će imati najveću korist od mentora ako ga koristi na odgovarajući način.

1.    Vodeći računa da i mentor ima drugih obveza, treba mu se obratiti pravovremeno, dovoljno rano.

2.    Kad se obraća mentoru, učenik treba voditi računa da mentor nije tako duboko u poslu kojim se bavi učenik, stoga treba pojednostaviti i pojasniti prilikom izvještavanja o svom radu, te povezati s onim o čemu je posljednje izvještavao.

3.    Kad se obraća mentoru, mora i sebi i mentoru pojasniti:

„Pronašao sam sedam konferencija koje se bave …Čini se da je XYZ najveća i najuglednija.“

„U svom seminaru, od ovih pet protokola, obradit ću ova tri, zato …“

„Za upravljanje potrošnjom, u literaturi se spominju ovi modeli: … Njihove prednosti i nedostaci su: …. U daljnjem radu primijenit ću model XYZ zato jer …“

„Gdje mogu naći upute za korištenje …“;„Tko će mi odobriti …“; „Kad se objavljuju …“

„Ima li u RH netko nadležan za ….“

 

Velika bi pogreška bila kad student ne bi mentora koristio na opisani način, kad bi:

 

Predrag Pale

 

U Zagrebu, 2012-01-28